Antics Escoltes i Guies

Foto: Acte fundacional, 22 de febrer 1986

Text: Jordi Canet i Joan Millán
Fotografies: arxiu

A principis dels anys vuitanta el Moviment estava començant a sortir “d’aquell lent purgatori que va durar tota la dècada dels setanta”. Els responsables generals volien recuperar gent que havia passat per l’escoltisme i el guiatge perquè es trobaven “amb serioses limitacions de persones i recursos per fer front a les noves necessitats”. El programa per al curs 1982/83 contenia l’objectiu d’“iniciar una associació d’antics.

Després d’un intent frustrat el 1983 (presentació del projecte d’associació a Barcelona el 4 de maig), a principis del 1985 el patronat de la Fundació Josep Sans es va proposar “constituir l’Associació, seguint l’encàrrec fet per MEGSJ”. Va formar una comissió per elaborar-ne “el projecte escrit, d’organització i contingut”, que va ser presentat el 27 de febrer. Es van recollir adreces d’excaps i es van enviar cartes, que van ser contestades per “prop d’un centenar d’antics/gues”. Finalment, l’associació Antics i Amics de Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi de Catalunya es va constituir el 22 de febrer de 1986 en un acte celebrat al Museu de la Ciència de Barcelona (actual CosmoCaixa) en el transcurs del qual se’n van aprovar els estatuts i se’n va elegir la primera junta directiva. El 31 de maig de 1986 es va celebrar la primera assemblea general. Com a objectius principals es van proposar: 1) Mantenir viu l’esperit de l’escoltisme entre els membres; 2) Donar suport a l’escoltisme; 3) Mantenir present la tasca que Mossèn Batlle i el seu jovent van fer per Catalunya; i 4) Mantenir lligams de germanor amb altres associacions semblants.

B O del Centenari de Mn Batlle 23-25 juny 1989

Foto: B O del Centenari de Mn Batlle 23-25 juny 1989

A partir del 2000 es va començar a constatar allò que alguns denominen “morir d’èxit”. Després d’arribar als 500 socis es va comprovar que els nous caps no s’hi incorporaven. Per què? Bona pregunta de difícil resposta. Un repte que deixem per a les noves generacions de caps.

Diada Catalana de l'Escoltisme Barcelona 1992

Foto: Diada Catalana de l'Escoltisme Barcelona 1992

El 3 de febrer de 2005 es va acordar que els membres de l’associació s’integressin dins la FJS com a grup col·laborador i es va dissoldre l’associació. Així, seguim funcionant amb el mateix esperit com a grup d’Antics Escoltes i Guies.