Llibres editats per MEG

Codi Obert

“Codi Obert. Programari lliure per a caps”, és el llibre que recull la proposta ideològica i metodològica de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, la actualitza a la societat d’avui, la adapta per a cada grup d’edat (les branques) i l’emmarca en el si dels agrupaments, la base del moviment.

El 21 de Febrer es va presentar oficialment a l’auditori del Museu d’Història de Catalunya el llibre “Codi Obert. Programari lliure per a caps”, de Miquel Àngel Essomba (pedagog, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, antic membre del moviment i recentment escollit director d’Unescocat).

Sota aquest títol metafòric que fa referència a la intenció d’anar actualitzant la proposta educativa d’aquesta associació segons l’entorn, els temps i les circumstàncies de cada formador en el lleure, s’hi amaga un llibre ple de vitalitat amb el qual s’explica la metodologia del moviment escolta i com encarar els reptes de futur de l’educació no formal.

Codi Obert està a la venda a Brownsea, la botiga de material de campisme i natura, (Carrer Calàbria, 88 de Barcelona).

Portada de Codi Obert

Espais d'aprenentatge

El 4 de març de 2009 es va fer la presentació oficial del primer llibre de la col·lecció Drecera, la publicació Espais d’aprenentatge. Idees, estratègies i reflexions.

L’autor, en Pau López i Vicente (La Seu d’Urgell, 1955) és mestre, llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació i doctor en Psicologia. Va ser responsable pedagògic general de MEG del 1987 al 1994 i del MSC del 1995 al 2001. Ha estat vint anys professor i orientador en l’àmbit escolar, i des de 1994 és professor de la Universitat Ramon Llull.

En aquest llibre, amb il·lustracions de Jaume Gubianas, en Pau proposa un seguit d’eines bàsiques per a educar, partint de la premissa que “viure és aprendre”: alguna pinzellada teòrica sobre l’aprenentatge, pistes per crear situacions que l’afavoreixin, elements de motivació, de lideratge, d’avaluació. Es tracta d’elements fonamentals de “pedagogia pràctica”, explicats de forma clara i amena, alhora que rigorosa.

Com s’aprèn? Com es pot ajudar a aprendre? Com motivar els nois i noies? Com crear situacions d’aprenentatge en grup? Aquestes són algunes de les qüestions que s’intenta resoldre a Espais d’aprenentatge. Idees, estratègies i reflexions, editat per MEG.

Des de la premissa ‘viure és aprendre’, el text repassa qüestions referents a l’aprenentatge, dóna pistes sobre com afavorir-lo, aporta eines bàsiques per motivar, generar lideratge i educar. “Es tracta d’elements fonamentals de pedagogia pràctica, explicats de forma clara i amena, alhora que rigorosa”, explica el manual.

Un manual dirigit a caps i monitors, estudiants de carreres pedagògiques i professionals de l’educació, i en general a tot aquell que en algun moment s’ha plantejat crear situacions d’aprenentatge enriquidores.

El llibre està disponible aquí i a llibreries.

Portada d'Espais d'Aprenentatge